BalletFitness

For voksne begyndere i ballet

BalletFitness®-systemet er designet til at gøre ballettræning enkel og overskuelig at komme i gang med for voksne begyndere. BalletFitness egner sig også godt som supplement til den traditionelle begynderundervisning.

BalletFitness grundtræning består af nøje udvalgte øvelser fra ballettens stangskole tilsat springøvelser. Trinkoreografierne skal være enkle med mange gentagelser, som gør, at de voksne hurtigt har succes med at følge med og samtidig føle, at de får god motion.

BalletFitness kan godt stå alene, men kommer virkelig til sin ret som supplement til de traditionelle begynderhold (fx som DROP-IN-klasser). På begynderhold kan man som underviser bedre gå i dybden med teknikken og de langsomme øvelser, når man samtidig kan tilbyde BalletFitness en anden dag, hvor energi og mange øvelser er i fokus. På den måde får eleverne også mulighed for selv at prøve deres nye viden og teknik af i praksis.

Trinprogram i 4 moduler

BalletFitness er det man i træningsfagsproget kalder “funktionel træning”, dvs. det er opretstående bevægelsestræning med god “grounding”.

Trinprogrammet er opbygget i 4 moduler, der tilsammen gennemarbejder hele kroppen med styrke-, smidigheds- og konditionstræning.

MODUL 1 (begge hænder på barren):
6 øvelser for knæ, ankler, fødder (opvarmning, plié, relevé, levé, temps levé, grand plié)

MODUL 2 (en hånd på barren):
7 øvelser for hofte, ryg, skulder (opvarmning, degagé, jeté, tendu, tombé, piqué, developpé, grand battement, attitude)

MODUL 3 (begge hænder på barren):
4 springøvelser (temps levé, assemblé, echappé, sisonne, grand allegro)

MODUL 4 (begge hænder på barren):
2 strækøvelser (ben på barren)

De langsomme øvelser træner smidighed og stabilitet, mens de hurtige øvelser opbygger kondition og styrke. Hele programmet består af enkle trinsammensætninger, som alle kan følge.

Øvelserne er koreograferet til understøttende, inspirerende og motiverende klavermusik, som er enkel og tydelig i takten og derfor let at følge.

BalletFitness®-system i 3 dele

BalletFitness®-systemet er udviklet til at kunne bruges af alle lige fra motionister, der aldrig før har beskæftiget sig med ballet til bevægelses- og balletundervisere, der gerne vil kunne tilbyde et enkelt balletsystem til deres voksne begyndere.

BalletFitness®-systemet består af 3 dele:

  1. Et fast trinprogram med 19 øvelser (er beskrevet ovenfor)
  2. En hjælpetræner, der står forrest ved sin egen barre og træner programmet igennem sammen med deltagerne (“follow-along”-metoden).
  3. Mobile barrer placeret midt i rummet, så alle har et godt udsyn til hjælpetræneren. Barrerne skal have to tværstænger, hvoraf den nederste skal kunne justeres ned/op.
Få mere at vide …

Er du bevægelsesunderviser? Læs hvorfor en hjælpetræner vil gøre din undervisning endnu bedre.

Vil du vide mere om mobile barrer? Læs om grundtræningsbarren her.

Læs mere om BalletFitness for voksne begyndere her: https://www.balletfitness.dk/

BalletFitness®-systemet er udviklet af Charlotte de Neergaard.

Her finder du BalletFitness

FIND MERE

GRATIS prøvetime

BalletFitness.dk er det let at booke en gratis prøvetime.

Workshop i BalletFitness®-systemet

Bliv introduceret til BalletFitness®-systemet. Få maksimalt udbytte af din egen træning, og lær samtidig alt, hvad du bør vide som vært for dit eget BalletFitness-hold eller som hjælpetræner.

Vil du videre?

Har du danset ballet nogle år og vil du gerne videre mod noget mere professionelt? Læs her hvordan du bliver BalletFitness-hjælpetræner, hvad det kræver og hvor det fører hen.

Kom på listen over hjælpetrænere

Vi har altid behov for flere hjælpetrænere over hele landet. Meld dig ind i Balletforening Danmark og kom på listen over hjælpetrænere. Vi kontakter dig, når vi har brug for en hjælpetræner i dit område.

Skriv til koncept-ejer
charlotte@intelligentfitness.dk


Balletforening Danmark arbejder for konceptualiserede balletaktiviteter for at sikre kvalitet og ensartethed på tværs af udbydere.


Styrk din holdning med
kultur & bevægelse

%d bloggers like this: