Balletleg

Kreativ ballet

Balletleg for børn i alderen 2-6 år i fællesskab med voksne (pædagoger/forældre)

Vi leger os vej igennem dansen, sætter fantasien løs, synger, hopper, drejer og danser til den skønne, klassiske musik.

I balletleg er både børn og voksne aktive og med til at opleve det fantastiske bevægelsesunivers. Vi bruger de tre motoriske grund-sanser (den taktile sans, den vestibulære sans/labyrintsansen og muskel-led-sansen) som afsæt til bevægelse og motorisk træning, mens vi skaber kropslige fortællinger, udtrykker følelser, skaber fælles danseuniverser eller efterligner eventyrfigurer, dyr og andre skabninger. Vi benytter gerne rekvisitter i form af fx bamser, dukker, udklædning og legetøj i balletlegen.

Ballettens musik – om det er enkle klaverstykker eller orkestermusik fra de store, berømte balletter som fx Svanesøen eller Nøddeknækkeren – danner optimal ramme og baggrund for udvikling af børns (og voksnes!) fantasi, følelser og kreativitet samtidig med at give inspiration til masser af sund motion og aktivitet.

Balletleg er en legende introduktion til motorik og rytmik i en æstetisk læreproces baseret på ballettens helt særlige tilgang til kropslig dannelse. Ballet er et akademisk bevægelsesfag, og vi bryder derfor indholdet ned i de mindste byggeklodser, som igen sættes sammen på nye måder – alt efter hvem målgruppen er og hvilket behov og læringsmålsætning, vi skal opfylde.

Indhold

I balletleg tager vi udgangspunkt i ballettens 5 basisgrundtrin under præmissen: Det er umuligt at fejle. Balletleg er derfor for alle – både børn og voksne – uden nogen som helst forudsætninger eller kendskab til ballet. Alle kan være med og få indsigt i ballettens tilgang til krop og bevægelse.

Temaer

Eksempler: Tommelise ▪ Den standhaftige tinsoldat ▪ Troldefest hos Mik og Mak ▪ Prinser og prinsesser på slottet ▪ Dansecirkus ▪ Verden rundt ▪ Årstiderne ▪ Dansesange ▪ Og meget mere …

Balletlegestue er udviklet af balletunderviser, pædagog Sofie Blond i samarbejde med balletcoach Charlotte de Neergaard, initiativtager til Balletforening Danmark.

ambassadør: Sofie Blond
sofieblond@gmail.com

Her finder du Balletleg:

Balletlegestue 🩰 “Mester Jacob” 🎼

Legende Let Ballet

BALLETLEG i daginstitutioner (klik og læs folder):

Balletforening Danmark på Skoletjenesten

Book projektforløbet Legende Let Ballet – BALLETLEG i daginstitutionen via Skoletjenesten

Balletforening Danmark arbejder for konceptualiserede balletaktiviteter for at sikre kvalitet og ensartethed på tværs af udbydere.