Balletleg – i et projektorienteret undervisningskoncept
Vi leger os vej igennem dansen, sætter fantasien løs, synger, hopper, drejer og danser til den skønne, inspirerende musik.
I Legende Let Ballet er både børn og voksne aktive og med til at opleve det fantastiske bevægelsesunivers.
Kunst, bevægelse, sanser og følelser
Vi bruger de tre motoriske grund-sanser (den taktile sans, den vestibulære sans/labyrintsansen og muskel-led-sansen) som afsæt til bevægelse og motorisk træning, mens vi skaber kropslige fortællinger, udtrykker følelser, skaber fælles danseuniverser eller efterligner eventyrfigurer, dyr og andre skabninger.

Musik
Ballettens musik – om det er enkle klaverstykker eller orkestermusik fra de store, berømte balletter som fx Svanesøen eller Nøddeknækkeren eller anden kvalitetsmusik – danner optimal ramme og baggrund for udvikling af børns og voksnes fantasi, følelser og kreativitet samtidig med at give inspiration til masser af sund motion og aktivitet.
Æstetiske læreprocesser
Legende Let Ballet er en legende introduktion til motorik og rytmik i en æstetisk læreproces baseret på ballettens helt særlige tilgang til kropslig dannelse.
Ballet er en akademisk træningsform, og vi kan derfor bryde bevægelser og trin ned i de mindste byggeklodser, som igen sættes sammen på nye måder – alt efter hvem målgruppen er samt hvilket behov og hvilken læringsmålsætning, vi skal opfylde.
Hvem kan deltage?
I Legende Let Ballet tager vi udgangspunkt i ballettens 5 grundbevægelser under præmissen: Det er umuligt at fejle. Legende Let Ballet er derfor for alle – både børn, unge og voksne – uden nogen som helst forudsætninger eller kendskab til ballet. Alle kan være med og få indsigt i ballettens tilgang til krop, bevægelse og sanser.
Hvad er forskellen på balletundervisning og Legende Let Ballet?
Mens almindelig balletundervisning har til formål at tilegne deltagerne dansestilarten ballet, er Legende Let Ballet et projektorienteret undervisningskoncept med almene læringsmål for øje.
Undervisningskonceptet består af:
- De aftalte læringsmål for det pågældende projekt
- De nødvendige og valgfrie værktøjer, der skal facilitere opfyldelse af læringsmålsætningerne
- Projektbeskrivelse med angivelse af de aftalte læringsmål, værktøjer samt OMFANG og INDHOLD i form af:
- tema
- implementeringsmodel
- antal deltagere og antal timer
- tidsplan (inkl. formøde + efterfølgende evaluering)
Se eksempel Tommelise her (grundforløb med 1 workshop)
Ved udvidede forløb kan vi stille en digital platform til rådighed til projektstyring.
Læringsmål
EKSEMPLER: Forbedring af motorik ▪ Rytmiktræning ▪ Styrketræning ▪ Musikforståelse ▪ Samskabelse i affektive processer ▪ Flere krydsbevægelser i hverdagen ▪ og mange flere …
Nødvendige LLB-værktøjer er:
- et forlæg (en fortælling eller et univers) inden for det valgte tema
- et antal rollefigurer fra forlægget
- TEMA-koreografier bestående af et signaturtrin og en lille dans til hver rollefigur med fokus på opfyldelse af læringsmålsætningen
- musik, der understøtter alle TEMA-koreografier
- musik (valgfri) til en finale med kreativ dans
Valgfrie LLB-værktøjer er:
- kostumer/rekvisitter/scenografi
- digital adgang til de nødvendige LLB-værktøjer (som angivet ovenfor ⤴)
- balletunderviser
- øvrige understøttende hjælpemidler (fx inspirationsplancher med rollefigurer, motorikkort til kreativ dans etc.)
LLB-værktøjerne er redskaber til træning af …
Forestillingsevne (fantasi)
Formålet er udvikling af deltagernes fantasi og kreative sans (værktøj = forlægget)
Evne til at udtrykke følelser (mimik)
Formålet er udvikling af deltagernes kontakt til egne følelser (værktøj = rollefigurer)
Evne til at anerkende andres situation/følelser
Formålet er udvikling af empati (værktøj = rollefigurer)
Motorik og krop-hjerne-forbindelse
Formålet er hjerneudvikling (værktøj = signaturtrin og danse)
Evne til at indgå i fællesskaber
Formålet er udvikling af den rumlige (spatial) intelligens ud fra egen + andres krop i rummet (værktøj = signaturtrin og danse)
Evne til at tælle med kroppen
Formålet er udvikling af den matematiske intelligens med kroppen forrest (værktøj = musik)
med flere …
Implementeringsmodel
Vælg mellem:
Grundforløb
Uden afslutningsevent = formøde + workshop
Med afslutningsevent = formøde + workshop + afslutningsevent
Udvidet forløb
Uden afslutningsevent = formøde + workshop 1 + workshop 2 + evaluering
Med afslutningsevent = formøde + workshop 1 + workshop 2 + afslutningsevent + evaluering
De udvidede forløb kan forlænges med så mange workshops, der ønskes.
Temaer
EKSEMPLER: Tommelise ▪ Star Wars ▪ Den standhaftige tinsoldat ▪ Troldefest hos Mik og Mak ▪ Prinser og prinsesser på slottet ▪ Dansecirkus ▪ Verden rundt ▪ Årstiderne ▪ Dansesange ▪ og mange flere …
REFERENCER
-> Brolopperne, 2200 Kbh. N (udvidet forløb med afslutningsevent)
-> Ruds Vedby Skole, 4291 Ruds Vedby (udvidet forløb med afslutningsevent)
-> Lindegårdsskolen, 2800 Kgs. Lyngby (workshop)
-> Vestermose Natur- og Idrætsfriskole, 4200 Slagelse (workshop)
-> Frederiksberg Skoles SFO, 4180 Sorø (udvidet forløb)
-> Børnehuset Marievang, 4200 Slagelse (workshop)
-> Børnehuset Alsvej, 8240 Risskov (workshop)
Legende Let Ballet er udviklet af balletunderviser og pædagog Sofie Blond i samarbejde med balletunderviser og IF Body Coach Charlotte de Neergaard, initiativtager til Balletforening Danmark.
Kontakt os her ⤵
Ambassadør: Sofie Blond
sofieblond@gmail.com

Målgruppe
Fælleskaber på ca. 22-28 deltagere (fx familier, fritidsgrupperinger, institutioner, skoler, organisationer etc.)
Niveau: Begynder
Omfang
Varighed pr. gang:
Fra 30 minutter til 2 timer
Frekvens-muligheder:
1 x ugentlig
1 x hver 14. dag
Event
Tilpasset/projektafhængigt
I øvrigt
Ballettens 5 grundbevægelser (lineære, cirkulære, vertikale, horisontale, roterende) + BrainDance danner rammen om Legende Let Ballets bevægelsesunivers.
Legende Let Ballet kan bruges i den didaktiske LUDO-models 4. rum med fokus på bevægelse.
For dagtilbud, grundskolen, SFO:
Book et Legende Let Ballet-forløb via ÅBEN SKOLE-portalerne her
⬇aabenskole.kk.dk – for daginstitution (København)
aabenskole.kk.dk – for indskoling/SFO (København)
ulfiaarhus.dk – for daginstitution (Århus)
ulfiaarhus.dk – for indskoling/SFO (Århus)
skolenivirkeligheden.dk – for indskoling/SFO (landsdækkende)
skoletjenesten.dk – for daginstitution (landsdækkende)
skoletjenesten.dk – for indskoling/SFO (landsdækkende)
DIREKTE booking:
Kontakt os her
NB. Vores ressourcer til gratis forløb er pt. udtømt. Vi henviser til vores PRISLISTE, alt. kan vi være behjælpelige med fondsansøgning eller stille vores digitale læringsmateriale (indeholdende de nødvendige LLB-værktøjer) gratis til rådighed for lærere og pædagoger.


Balletforening Danmark arbejder for konceptualiserede balletaktiviteter for at sikre kvalitet og ensartethed på tværs af udbydere.
